mirti absurdiškai, su malonumu

Į objektyvią tiesą panašiausias yra gyvenimo absurdas. Man teko savanoriauti onkologiniame vaikų skyriuje ir dalyvauti literatūriniame workshop‘e Belgijoje, hospise, kur savo dienas leido mirštantieji. Tose vietose paliudijau, kad gyvenimo pabaigoje daugelio žmonių žodžiai atrodo kur kas reikšmingesni. Cituotini. Įsimintini.

Kad ir ką jie teigtų, galiausiai vis tiek miršta. O teigia jie labai daug įvairių dalykų. Pasitaisysiu – į objektyvią tiesą man panašus ne tik gyvenimo, bet ir mirties absurdas. Turbūt dažniausiai žmonių mirtyse pasitaikantis dalykas – tai absurdas. O mirtys yra dažniausiai pasitaikantis dalykas žmonių gyvenimuose.

Žmonės savo mirtį priima įvairiai. Ir kaip absurdišką, ir kaip labai prasmingą. Kalbėdamas su vienu ilgalaikiu darbuotoju tikėjausi optimizmo ir šviesių žodžių. Norėjau, kad jis pasakytų, jog mirties patale visi gailisi. Dėl nepakankamai šeimai skirto laiko. Dėl nesirūpinimo amžinosiomis vertybėmis. Dar ko nors, kas būtų kilnu ir gražu. Ne. Nors esu internete aptikęs visokių straipsnių apie tai, ko žmonės gailisi ir ko nori paskutinėmis savo dienomis. Tai fikcija. Tai tik keliolika iš begalės atvejų, pritaikyti tam, kad būtų parašytas nuostabus, viltį ir pasigerėjimą sužadinantis straipsnis.

Man pasakė, kad joks medikas ar ilgalaikis darbuotojas neparašytų tokio straipsnio. Tik žurnalistas, atėjęs į ligoninę ir paklausęs „Ko žmonės labiausiai gailisi ir nori kai mirtis arti?“, o iš visų atsakymų atsirinkęs tuos, kurie jo straipsniui pelnys populiarumą.

Išaušta kita diena. Ir aš nebetikiu savo paties pažiūromis. Atmetu absurdą. Vidujai viskas prieš tai sukyla, mane apima įtūžis ir pyktis, kai susiduriu su tokia savo paties laikysena. Bet mano vidus ir emocijos yra mano paties problemos. Jos neturi nieko bendro su objektyvia tiesa.

Vis dėlto netikiu, kad tiesa yra absurdas. Nes… nenoriu, kad tai būtų tiesa. Jei aš atsisakau tikėti kažkuriuo teiginiu, tai ar tas teiginys vis dar yra objektyvi tiesa? Gal ir taip. Tai, kad atsisakau ja tikėti, tiesos nepakeičia. Pakeičia tik mano statusą. Tampu debilu.

Tada išaušta dar kita diena ir aš vėl konfliktuoju su savimi pačiu. Neturiu nieko prieš konfliktus. Dažnai mane labiausiai ir nervina, kad žmonės nori tik maloniai pačiulbėti, suokti saldžius žodelius. Kur nuveda tokie pokalbiai? Kažkokia socialinė masturbacija. Aišku, gerai pasimasturbuoti irgi reikia sugebėti, pasistengti. O rezultatas? Vis tiek paskui sėdi jausdamasis kaip depresuota skylė ir kontempliuoji savo mirtį.

Bet čia kyla konfliktas pačiam su savimi. Ar galima vienu metu tikėti absurdu ir kartu – besąlygišku prasmingumu? Kontradikcijos, paradoksai. Ar tai, kad mano emocija ir nuomonė nėra racionalizuojamos, būtinai reiškia, kad jos neteisingos?

Kartais rodos, kad mes esam siaubingai varžomi visokių įsakymų, normų ir standartų. Visa, kas iš to išeina, tai tik skausmas, nusivylimas ir kančia. O kaip būtų galima gelbėtis? Gerti baliklį, daug baliklio? Viskas atrodo kur kas paprasčiau, kai žiūri į gyvenimą per malonumo prizmę. Galvodamas apie kiekvieną savo veiksmą ar sprendimą pirmiausia paklausi, kiek tai suteiks tau malonumo. Arba kiek malonumo tai suteiktų kitam žmogui, jei kito žmogaus malonumas yra ir tavo malonumas.

Galiu susitelkti tiesiog į grynąjį malonumą. Man regis, kad dabar tai yra masinė tendencija. Bet kas tada mane skirtų nuo gyvulio? Veikiausiai vien tai, kaip veikia smegenų migdolinis kūnas… yra dienos, kai tikiu vien į absurdą. Taip pat dienos, kuriomis tikiu į prasmę. Ir naktys, kai tikiu į malonumą. Dažnai visa tai persipina ir susimaišo.

Gal aš nuo tikrovės ir adekvatumo esu atsilupęs labiau nei sovietinis tapetas. Gal vien jau noras atrasti objektyvią tiesą liudija apie kažkokį sutrikimą. Sykį klausiausi karo kapeliono interviu, man įstrigo jo cituoti žodžiai: „Atsistok tarp tūkstančio žmonių pelenų ir paklausk ar tiesa yra reikšminga. Ar šlovė yra reikšminga. Ar garbė yra reikšminga. Tyla yra tavo atsakymas.“

Vien tyla. Gal tai vis dėlto objektyviausia. Žmogus priešais žmogų. Prasmė, absurdas, malonumas… Tyla.

Ir jokio konflikto.

Reklama

Komentarų: 4

  1. Atsikėliau rytą, gal antrą dienos, pavadinau tai savo rytu, kas yra objektyvumas? Paklausiau. Pasisveikinau. Gera rytą! Gal tik uždėjau šauktuką be reikalo, dabar atrodysiu kaip tikras rėksnys, tyliau, vos sušnabždant tai pasakyčiau, gal kas išgirstų, gal tik tas, kam reikia. Tyla. Tikriausiai tyloje yra visas pasaulis, kančia persipynus su malonumu. Tylos karas, kartą Mona ištarė man, kad niekas dar prieš ją nelaimėjo. Mane sukrėtė, aš tikėjau, kad nereikia kovoti tylos karo, tai įsiklausymas. Tikiu, parašiau sau suprantamai, bet ar tam, kuris nori išgirst? Be pabaigos. Pasaulis neturi pabaigos, nes kiekviena milisekundė turi pradžia pradžios ir pabaigą pabaigos, todėl miršti ir gimsti, neapskaičiuojamą kartų kartų, kartu mes gimstam kai esam ir mirštam kai neesam. Manau būtų ar nebūtų, tai pakeistų viską, kaip keičia ir tai, kad esam pasirinkę būt, tai keičia žooostkai. Pats didžiausias patarimas – Sąmoningumas. Absurdiškas sąmoningumas. Sąmoningas absurdas.

    Patinka

    1. Tai pirmas kartas kai gaunu tokį patarimą. Gerą rytą! Dažnai atrodo, kad šauktukas pats nešaukia, Tik nurodo, kad reiktų šaukti. Dažnai susimąstau, kodėl sakinius pradedam didžiąja raide. Jei visos būtų mažosios, kažin – daugiau prarastumėme ar įgytumėme. Sakinio pabaigoje privalo būti kažkoks skyrybos ženklas – šiame nėra
      Ar tai ką nors keičia?
      Esame pasirinkę būt, bet iš kažkur ateina žodžiai – “Sužinosi, kas esi, kai nebežinosi, kad esi“.

      Man labai patinka tas patarimas. Man regis, kad pasinaudosiu juo.

      Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s